Tipy ako prežiť letné horúčavy

Teplotných rekordov nielen počas leta pribúda. Teplota počas letných dní stúpa pravidelne nad 30 stupňov.. Niekto ich znáša lepšie, niekto horšie. Veľa ľudí je z horúčavy unavených, vyčerpaných, nervóznych a podráždených. Čo teda robiť, aby sme si to teplo užili, než zase príde zima? Najlepšie je prečkať horúčavy pri vode, ale čo keď musíte sedieť celý deň v práci? Ako sa ochladíte tam? Keď dodržíte zopár jednoduchých zásad, tak pre vás horúco nebude taký problém. Chcete sa vo horúčavách dobre vyspať? Tak si prečítajte aj rady pre horúce letné noci.

 

1) Vetrajte s rozumom

Vzduch sa pohybuje z teplejšieho priestoru do chladnejšieho. Ak máte doma chladnejšie ako vonku, tak by bolo logické nechať okná zatvorené. Mierny prievan a hlavne čerstvý vzduch je však potrebné, aby ste sa mohli sústrediť na prácu. A práve vetraním veľmi účinne vymeníte vydýchaný a horúci vzduch za čerstvý. Preto vetrajte, ale s rozumom. Miestnosť vyvetrajte hlavne skoro ráno a večer, keď je trochu chladnejšie. Cez deň nechajte otvorené dvere medzi miestnosťami a do chladnejšej chodby.

Máte v miestnosti dve okná? Potom jedno otvorte dokorán a druhé menej, napríklad len na ventilačky. Dvoma rôzne veľkými prieduchmi začne rýchlo prúdiť vzduch a bude sa ochladzovať. V chladnejšej miestnosti otvorte okno len na štrbinu, v miestnosti, ktorú chcete ochladiť, zase otvorte okno dokorán. Opäť sa objaví prievan, ktorý so sebou prinesie chladnejší vzduch.

2) Doprajte si relax

Táto  rada sa vám bude páčiť. Dôležité je sa v horúčave neprepracovať. Nesnažte sa v horúčave lámať akékoľvek rekordy, či už športové alebo pracovné. Zvoľnite a obmedzte všetky namáhavej činnosti vonku, alebo ich presuňte na chladnejšie časť dňa, teda na skoré ráno. Keď už musíte byť vonku, chodievajte pomaly a robte si krátke prestávky vo verejných budovách, ktoré bývajú klimatizované. Nebudete sa toľko potiť a srdce bude lepšie zvládať záťaž. Tiež sa snažte vyhýbať slnku a využite každého tieňa.

Ak máte voľno, natiahnite sa do tieňa na lehátko a sem tam sa namočte v bazéne. Pre ochladenie využite i záhradné sprchu, hmliaca sadu alebo postrekovač na trávnik. Každý zdroj vody prinesie vytúžené ochladenie. Pri kúpaní sa nezabudnite natrieť vodeodolným krémom s poriadnym UV filtrom, nech sa nespálite od slniečka.

V teple opúchajú nohy aj tým, ktorí s tým inak nemávajú problémy. V práci je pri sedení dajte na vyvýšené miesto, napríklad na debničku, pár kníh alebo na stôl. Nohám prospejú aj častejšie prechádzky po miestnosti alebo pár drepov. Do mrazničky dajte na hodinku balíček vlhčených kozmetických obrúskov a nimi si potom potrite nohy od kolien nadol a späť. Alebo strčte nohy pod studenú vodu. Rozprúdite krvný obeh a ešte sa ochladíte.

3) Oblečte sa do pohody

Neobliekajte si upnuté oblečenie. Namiesto tesných topov a nohavíc voľte voľné strihy, rozšírené nohavice, dlhšie sukne po kolená alebo ľahko pod ne, moderné široké ethno topy, blúzky, alebo tričká. Ak sa nechcete upnutého oblečenie vzdať, oblečte si tielko či tričko z bavlny alebo iného prírodného materiálu, ktoré lepšie saje pot a je priedušné a chladivé.

V horúčave sa vyhnite oblečenie z umelých materiálov a zmesí. Najlepšie je bavlna, ktorá dobre odvádza pot, saje a chladí. Akurát sa ľahko krčí ... Využiť môžete aj športové funkčné prádlo, ktoré tiež dobre odvádza pot a chladí. Ak je telu príjemne, je vhodné ho izolovať od jeho okolia tak, aby nevychladlo a neprehrial sa. Zabaľte sa do ľahkej látky, napríklad kašmíru, hodvábu, bavlny alebo ľanu. Voľte dlhý rukáv, aby ste zakryli čo najväčšiu časť kože a nezabudnite na pokrývku hlavy. Ideálne je slamák.

4) Chladiť, chladiť, chladiť

Teplo aj chlad prichádza od nôh a od hlavy. V prípade vysokých teplôt teda ochladzujte nohy a zátylok. Vreckovka namočený v studenej vode a priložený na zátylok je veľmi osviežujúci, podobne ako nohy strčené do "lavóra" ľadovej vody. Okrem ochladenie nôh (od nôh ide zima) pomáha aj ochladenie tepny na zápästí. S ochladzovaním vonku pomôže aj voda v rozprašovači alebo v spreji, ktorý z nej vytvorí príjemne osviežujúce hmlu.

V byte vás ochladí klimatizácie alebo vetráky. Stropný ventilátor (ak v byte je) nastavte proti smeru hodinových ručičiek. Väčšina modelov by to mala vedieť. Ventilátor nebude fúkať od stropu do miestnosti, ale naopak nasávať hore chladnejší vzduch od podlahy, vďaka čomu ho v miestnosti premieša. Vonku využite malých větráčků do ruky alebo módne vejáre.

Chcete malú súkromnú klimatizáciu? Naplňte si pohár po okraj ľadom, a potom si ju dajte blízko k ústam a vydychujte do nej vzduch. Horúci vzduch sa vďaka ľadu ochladí, a pretože jediná možnosť, ako sa môže dostať z pohára, je cez otvor pohára, tak vám ľadový vzduch príjemne osvieži tvár.

Zapnutý vetrák určite ocenia aj vaši domáci miláčikovia. Foto: © Depositphotos.com / cynoclub

Zapnutý vetrák určite ocenia aj vaši domáci miláčikovia. Foto: © Depositphotos.com / cynoclub

5)Nezabudnite na pitie

Nepodceňujte príjem tekutín. Pri vysokých teplotách sa po istej dobe stráca pocit smädu, takže pite pravidelne. V klimatizovaných miestnostiach pite viac, pretože dýchate suchý vzduch a máte tak vyššiu stratu vody. Vonku si so sebou noste pitie a pite po menších dúškoch. Vyhnite sa presladeným nápojom a nápojom s kofeínom, ktoré odvodňujú organizmus. Nepite príliš chladné nápoje. Pri pití príliš studeného aj horúceho nápoja sa spotíte a strácate vodu z tela.

Pite čistú vodu, slabé čaju a jednu minerálku na doplnenie minerálov, ktoré vypotíte. Najvyššie vás schladí vlažná minerálka alebo čaj. Pohárik piva alebo vínneho streku v tieni či pri podvečernej relaxácii dokáže telo ochladiť, pretože alkohol rozťahuje periférne cievy. S alkoholom to však v horúčave a na slniečku nepreháňajte.

Vyhnite sa balenej vode z plastových fliaš a nápojových automatov. V horúcom prostredí sa vo vode rýchlo premnožia nezdravé baktérie. Vypitím pokazené vody si hovoríte o hnačka a iné nepríjemnosti. Ako spoznať, že sa voda v barelu skazila? V mieste hladiny vody sa vytvorí biofilm, teda taký trošku slizký krúžok. Takú vodu radšej nepite.

Hlava vás nemusí bolieť len z dehydratácie a slniečka, ale aj z vysokej koncentrácie prízemného ozónu O3. Kvôli ozónu sa vám môže aj zle dýchať. Ak ste na neho citliví, mali by ste pri hodnotách nad 180 μg.m-3 zaliezť pod strechu alebo vyraziť na hory. Aktuálne hodnoty ozónu zistíte na mape znečistenia ovzdušia. Pri bolesti hlavy zvýšte konzumáciu nealkoholických nápojov a nevystavujte organizmus nadmerne vysokým teplotám.